۱۲ نکته‌ای که باید سر سفره آن‌ها را بدانید

 * خوردن و آشامیدن
 رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: هر کس غذای حلال بخورد فرشته ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.

 گفتن بسم الله: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید:با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا برکت غذا زیاد شود.

 سپاسگزاری: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: پاداش کسی که می خورد و سپاس آن را می گزارد همانند کسی است که برای خدا روزه می گیرد.

 راه نرفتن: امام صادق(سلام الله علیه)می فرماید: در حال راه رفتن غذا نخور مگر از روی ناچاری.

 ندمیدن: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: در خوردنی و آشامیدنی فوت نکنید(غذا به قدری گرم نباشد که با دمیدن خنک شود).

 توجه به مصلح غذایی: امام صادق(سلام الله علیه)می فرماید: هرگاه پنیر و گردو باهم خورده شوند در هر یک شفایی هست؛ ولی اگر جداگانه خورده شوند در هر یک دردی هست.

 رعایت غذا(و میوه) هر فصل: امام رضا(سلام الله علیه) می فرماید: به اندازه توان و میل خود در تابستان غذای با طبع سرد و در زمستان غذای با طبع گرم و در دو فصل دیگر غذای معتدل بخود.

به پشت خوابیدن پس از غذا: امام صادق(سلام الله علیه) می فرماید: (کمی) به پشت دراز کشیدن پس از سیری بدن را فربه، غذا را گوارا و درد را ریشه کن می کند. 
 
وعده های غذایی 

امام رضا(سلام الله علیه)می فرماید: در جسم انسان رگی به نام (عشاء) وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند.  
* برخی آداب سفره 
گروهی غذا خوردن: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) می فرماید: محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید، چرا که برکت در اجتماع است.
 از نزد خود برداشتن: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) می فرماید: هر گاه سفره گسترده شد از نزد خود بخور و از پیش روی همنشین خود غذا برندار و از قله (نقطه برجسته آن) غذا نخور، زیرا برکت از بالای آن می آید.
 به آرامی خوردن: امام صادق(سلام الله علیه)می فرماید: نشستن بر سر سفره را طولانی کنید، چرا که از عمرتان به شمار نمی آید.

اجابت دعوت: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: اینکه کسی به غذایی فراخوانده شود ولی نپذیرد یا بپذیرد ولی نخورد از موارد جفاست.
 * غذا نخوردن بدون دعوت: 
رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: هشت گروه اگر مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند: یکی از آنها کسی است که بر سر سفره ای حاضر شود که به آن دعوت نشده است... .

رهنمود های امام مجتبی(سلام الله علیه)درباره سفره: امام مجتبی(سلام الله علیه) می فرماید: درباره سفره دوازده نکته است که هر مسلمانی باید آنها را بداند: چهار نکته فرض(لازم)، چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است؛ اما لازم:شناخت خدا، خشنودی از خدا، بسم الله گفتن(یاد خدا) و الحمدلله گفتن(سپاس داشتن)؛ اما سنت: دست شستن پیش از غذا؛ نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان(اگر با دست بخورد)و اما ادب: از نزد خود خوردن،لقمه کوچک برداشتن، خوب جویدن و کم نگریستم به چهره دیگران. 
 * آداب نوشیدن 
با دست شسته: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) می فرماید: دستانتان را بشویید، آن گاه در آن ها آب بنوشید، چرا که هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.

 طلا نبودن ظرف: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) می فرماید:کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می خورد یا نوشیدنی می آشامد در شکم خود آتش دوزخ را غرغره می کند.

 از سمت دستگیره ظرف ننوشید: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: آب را از سمت دستگیره آن ننوشید؛ چرا که محل جمع شدن چرک و آلودگی است.

ایستادن: امام صادق(سلام الله علیه) می فرماید: ایستاده آب نوشیدن در روز غذا را گوارا می کند و در شب زرد  آب می آورد.

 گردآوری خرده های غذا: رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) به امیرمومنان (سلام الله علیه)فرمود: غذایی را که در سفره ات می ریزد بخور، چرا که فقر را از تو دور می کند و آن مهریه ی حورالعین است و هر کس آن را بخورد قلبش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.
 * پرخوری 
رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم)می فرماید: خدا سه چیز را دوست دارد: کم حرفی، کم خوابی و کم خوری؛ نیز فرمود: غذایتان را با یاد خدا و نماز هضم و ذوب کنید و با شکم پر نخوابید که سنگدل می شوید؛ باز فرمود: هر که در دنیا(بر اثر پرخوری)زیاد آروغ بزند در قیامت گرسنگی اش بیشتر خواهد بود.

 لقمان به پسرش فرمود:پسرم! هرگاه معده پر شد اندیشه می خوابد، حکمت گنگ می شود و اندام ها از عبادت باز می مانند. 
 * سیره پیامبر در خوردن و آشامیدن 

رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) غذای داغ نمی خورد تا سرد شود و می فرمود: خدا به ما آتش نخورانده است. غذای داغ برکت ندارد پس آن را سرد کنید، و آن حضرت هرگاه غذا می خورد بسم الله می گفت و با سه انگشتش از غذای پیش روی خود می خورد و از غذای جلوی دیگران میل نمی کرد و خوردن غذا را پیش از دیگران آغاز می کرد و با سه انگشت ابهام(شست) و انگشت کنار آن(سبابه) و انگشت وسط می خورد و گاهی از انگشت چهارم کمک می گرفت و (گاهی) با همه کف دستش غذا می خورد و با دو انگشت غذا نمی خورد و می فرمود: با دو انگشت خوردن کار شیطان است.

راوی می گوید: هر گاه رسول خدا (سلام الله علیه واله و سلم) غذا می خورد، به فرد روبه روی خود لقمه تعارف می کرد و هنگام نوشیدن، به کسی که در سمت راست او بود آب می داد.


منبع: دانا

 



موضوعات مرتبط: تندرستی
[ جمعه 17 فروردين 1387 ] [ 12:3 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

سالگرد

 امروز یکسال است که از افتتاح و شروع به کار وبلاگمان میگذردخدا را سپاسگزارم که توفیق داد تا دراین راه گام برداریم  مسلما نظر ها وپیشنهاد های شما بازدیدکنندگان ما را در ادامه راه و بهتر کردن محتوا مدد کرده وکمک کار خواهد بود.

از تمام دوستان وبازدیدکنندگانی که همواره بانگاهشان مشوق ما بودند بسیار ممنونم

مدیر وبلاگ لوفا/لوکس بلاگ

تعداد بازدید کنندگان کل تاکنون: 71108نفر

 



موضوعات مرتبط: ديدگاههاي مدير وبلاگ
[ پنج شنبه 12 بهمن 1386 ] [ 5:26 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

ولادت با سعادت پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) مبارک باد

 

ماه فروماند از جمال محمد/سرو نباشد به اعتدال محمد 


قدر فلک را کمال و منزلتي نيست/در نظر قدر با کمال محمد 


وعده‌ي ديدار هر کسي به قيامت/ليله‌ي اسري شب وصال محمد 

آدم و نوح و خليل و موسي و عيسي/آمده مجموع در ظلال محمد 


عرصه‌ي گيتي مجال همت او نيست/روز قيامت نگر مجال محمد 


وآنهمه پيرايه بسته جنت فردوس/بو که قبولش کند بلال محمد 


همچو زمين خواهد آسمان که بيفتد/تا بدهد بوسه بر نعال محمد 


شمس و قمر در زمين حشر نتباد/نور نتابد مگر جمال محمد 


شايد اگر آفتاب و ماه نتابند/پيش دو ابروي چون هلال محمد 


چشم مرا تا به خواب ديد جمالش/خواب نمي‌گيرد از خيال محمد 


سعدي اگر عاشقي کني و جواني/عشق محمد بس است و آل محمد 

 

 

سعدی رحمة الله علیه 



موضوعات مرتبط: مناسبت ها
[ یک شنبه 8 بهمن 1386 ] [ 10:51 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

28 صفر

 



موضوعات مرتبط: مناسبت ها
[ پنج شنبه 21 دی 1386 ] [ 8:41 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

بنر محرم



موضوعات مرتبط: عکس
[ یک شنبه 19 آذر 1386 ] [ 11:11 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

 

 



موضوعات مرتبط: عکساحادیث
[ جمعه 17 آذر 1386 ] [ 11:30 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

صد شکر ....

 

 


[ جمعه 17 آذر 1386 ] [ 11:26 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

سلام بر سقای تشنه لب



موضوعات مرتبط: عکس های برگزیده
[ سه شنبه 30 آبان 1386 ] [ 11:6 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 160 161 162 163 164 ... 167 صفحه بعد